Däckmarknaden är en riktig djungel – stor, snårig och svår att navigera i. Micke Czajka som är verksamhetsansvarig på Däckcentrum Ängelholm delar med sig av sina bästa tips, som förhoppningsvis gör valet av däck något lättare. Dessutom får du råd kring hur du förlänger däckens livslängd.
För gemene man kan det vara svårt att veta exakt vad som skiljer mellan dyrare däckmärken och billigare varianter. Hur ska man egentligen tänka i valet av däck?
– En enkel regel är att man ska köpa däck av ett märke som man kan uttala. Nästa regel är att välja premium. Det finns ett antal märken som tillhör det högre segmentet som utvecklar däck med säkerhet i fokus. Många av deras däck sitter originalmonterade på nya bilar, säger Micke Czajka.
Skillnaden mellan däck och däck märks främst när det är dåligt väder. Enligt Micke Czajka presterar budgetdäck betydligt sämre än premiumdäck när vägbanan är blöt. Inte sällan beror det på att budgetdäcken är anpassade för den sydeuropeiska marknaden. Gummiblandningen fungerar därmed sämre i vårt kallare och blötare klimat.
”Mer mil för pengarna”
Att snåla in vid valet av däck innebär i praktiken att välja plånboken framför säkerheten, menar Micke Czajka.
– Jag har förståelse för att det blir en stor summa pengar när man ska byta ut fyra däck, man kan dra sig för att göra den investeringen. Men i det långa loppet blir de dyrare däcken billigare. Du får ut mer mil för pengarna och bilen blir säkrare.
Valet är nu gjort. Hur ska man tänka kring förvaring av sina nya däck?
– Det ska vara mörkt och svalt, så företrädelsevis på ett däckhotell. Gummi är ett naturmaterial som börjar torka om det blir för varmt. Då kan däcken få sprickor, säger Micke Czajka.
Även om du förvarar dina däck på ett bra sätt kommer de att åldras och få försämrade egenskaper över tid. Enligt internationell praxis är däckets livslängd slut efter högst tio år. Ofta behöver de bytas tidigare än så. Svensk lag säger att mönsterdjupet måste vara minst 1,6 millimeter, annars kör du olagligt. Micke Czajka rekommenderar minst 3 millimeter för sommardäck. Redan där har däcken försämrade köregenskaper, som exempelvis kan leda till vattenplaning.
När det snackas livslängd på däck nämns ofta balansering och rotation, har du några råd kring detta?
– Vissa verkstäder rekommenderar balansering var tusende mil, men för att förenkla kan man säga att det behövs när man känner vibrationer i bilen. Vad gäller rotation av däcken gör vi inte det hos oss. Förr pratades det om att det var bra att rotera däck genom att placera dem på annan plats vid varje byte för att få ett jämnt slitage, men nu är regeln att de bästa däcken alltid ska sitta längst bak. Då får man bästa möjliga grepp. Detta gäller alla bilar, säger Micke Czajka.
Fortfarande osäker på hur du ska tänka kring valet och hanteringen av däck? Ta kontakt med en av de auktoriserade verkstäderna anslutna till Originaldepån för personlig vägledning.